EERST WINNEN, DAN PAS VECHTEN

Eerst winnen, dan pas vechten…

De kunst van het oorlogvoeren

Ik kreeg deze week het boek “de kunst van het oorlogvoeren” van de 2500 jaar geleden levende Chinese filosoof/ krijgsheer SunTzu  in handen. Hij behandeld daarin zeer gedetailleerd allerlei zaken waar je rekening mee moet houden als je een oorlog wil winnen. ( in het antieke China wel te verstaan)

Oorlog was in China een totaal andere aangelegenheid dan het was en is in het westen. In die zin is het veel meer een filosofisch boek dan een handleiding voor veldslagen. De tekst is heel goed toepasbaar voor hedendaagse strijd op het ondernemers slagveld.

  • Ji: ():Planning, voorspellen

 Ondernemersvaardigheden

Om de planning, dit ondernemersplan, te kunnen maken, zal ik me eerst moeten afvragen of ik over de juiste vaardigheden en instellingen beschik om dit project, deze veldslag, tot een succes te maken. Meester Sun noemt vijf elementen waarover nagedacht moet worden wil de veldtocht gewonnen kunnen worden. Pas als al deze elementen onderzocht zijn, kan de veldheer zijn strategieën gaan uitwerken. Dit is wat hij bedoeld met “eerst winnen, dan pas vechten” .

 De vijf elementen van succes

  • Tao ( ): Moraliteit of ethiek

In deze zin moet ook de titel van deze blog worden begrepen: je zult eerst de strijd met jezelf gewonnen moeten hebben wil je de strijd op het slagveld kunnen aangaan. Tao heeft alles te maken met balans. Zowel materieel en fysiek, al de balans in jezelf en metafysisch. Je plan moet dus in balans zijn met de kosmos. Een immoreel plan kan op de langere termijn niet succesvol zijn.

Als je een illegale weedplantage wil beginnen, kan je in korte tijd veel geld verdienen, maar op de lange duur wordt je toch gepakt.

Vragen die gesteld moeten worden zijn: voldoen de redenen waarom ik deze onderneming wil starten aan de criteria van moraliteit en ethiek. Met andere woorden, wat zijn mijn drijfveren.

  • Tien ( ) : Timing 

De vragen die bij ‘Tien’ horen zijn niet alleen gericht op de vraag of de tijd rijp is voor een onderneming als ik wil, maar ook of het voor MIJZELF de juiste tijd is; ben ik er aan toe?

  • Die ( ) : Terrein of hulpbronnen

Meester Tzu noemt in zijn boek negen slagvelden waar de Generaal rekening mee moet houden. Ze vergen allemaal een eigen strategie.

Verspreid terrein: Aangenomen wordt dat hij dit vooral metaforisch bedoeld. Wanneer we het marketing- technisch opvatten: de concurrentie in coaching-land is groot. Er zijn veel aanbieders. Tegelijk is het wel zo dat veel zelfbenoemde coaches er mee gestopt zijn, juist omdat die concurrentie veel bureautjes verstikt heeft. Dat betekent dat ik me als aanbieder op dit terrein zal moeten onderscheiden. Mijn voordeel is dat ik al 35 jaar ervaring heb en een aantal specialismen in huis heb. E-coaching en het boek dat ik daarover geschreven heb maken mij tot expert op dit terrein. (H@llo, ik ben uw E-Coach, Scripum, 2008) (Personal Branding)

Op het persoonlijke vlak kan dan de strategie zijn dat je je niet in de strijd moet mengen. Succes is heel lastig wanneer er veel kennis en ervaring aanwezig is. Het is dus zaak goed te verkennen hoe ik zelf als ondernemer kan groeien. Dan zal ik succesvol kunnen zijn en de strijd winnen

Licht terrein: De markt is gemakkelijk te betreden en er zijn weinig hindernissen. Doorstoten dus en je dienst of product snel in de markt zetten. Het is wel oppassen dat je niet over het terrein heen schiet en je product ook snel weer uit de belangstelling raakt, omdat er zoveel aanbieders zijn die ook willen winnen. Dat houdt in dat ik door moet gaan met me te ontwikkelen en vernieuwen.

Op persoonlijk vlak is het gewoon een kwestie van hard werken en je de kop niet gek laten maken door snel maar onbestendig succes.

Betwist terrein: Hier geldt het gezegde:” waar twee honden vechten om een been, gaat de derde er mee heen” De enige manier om hier succes te behalen is die derde hond te zijn. Kijk of je een sector op de markt kunt vinden waar de anderen niet aan gedacht hebben. Doe iets onverwachts of ongewoons. Eén van mijn specialiteiten is Hypnotherapie. Ik heb daar ook een boek over geschreven. ( zie pag “Wie ben ik”) Ook mijn specialiteit ‘Netwerk Markteting valt hieronder.

Op persoonlijk vlak: Pak iets aan dat anderen hebben laten liggen en maak daar iets goeds van. Je kunt dat in betrekkelijke luwte doen, omdat de anderen elkaar het terrein betwisten. Als jij er klaar voor bent, kan jij toeslaan en met dat bot (succes) vandoor gaan.

Open terrein: Op dit type terrein heeft iedereen vrije toegang; er is sprake van een vrije markt. Dit is typisch van toepassing op het terrein van Netwerk Marketing.

Op persoonlijk vlak: Werk samen met de anderen in je team, daarmee heb je zelf de beste kans op succes. Geef iedereen de erkenning die ze verdienen, dan krijg je dat zelf ook.

Verbindend terrein: Hier ligt het terrein tussen andere, vijandelijke, buurlanden in. Zakelijk gezien moet je of je eigen terrein goed afbakenen, of zien dat je allianties sluit.

Op persoonlijk vlak: Wees vriendelijk en professioneel. Verbind je met mede teamleden, ook van andere teams. Realiseer je dat je alleen niet zoveel kan, maar samen met anderen de strijd kan winnen. Netwerkmarketing is een goed voorbeeld van een business waar samenwerking voor alle leden van de organisatie tot winst leidt. Je hebt iedereen nodig, er is geen hiërarchie, alleen verschil in positie. Je kunt blij zijn met de successen van anderen, omdat je het hen gunt, maar tevens omdat het op termijn jou ook succes oplevert.

Zwaar terrein: Ik ben in het centrum van de macht. Je hebt getriomfeerd! Het is nu zaak om er uit te halen wat er in zit. Je moet nu zorgen dat je de zaken continueert. Je moet nu je klantenbestand uitbreiden en echt geld gaan verdienen. Geniet er van, maar blijf wel alert. Niet op je lauweren gaan rusten, maar keihard werken en verder groeien.

Op persoonlijk vlak: Blijf de strijd fair strijden, anders wordt je van je troon gestoten.

Moeizaam terrein: Hier kan je last krijgen van teamleden die niet doen wat je van ze verwacht. Wees hiervoor op je hoede en blijf ze aansturen en coachen. In plaats van het terrein te veroveren, moet je nu zorgen dat je het terrein behoud en uitbreidt.

Op persoonlijk vlak: Je loopt het risico dat je lui en tevreden wordt. Laat je dat niet gebeuren, hoe groot de verleiding ook is om achterover te leunen. Het moeizame zit hem in het feit dat continueren een andere strategie vereist dan veroveren. Ik zal van Generaal naar manager moeten doorgroeien.

Omsloten terrein: Dit terrein kan je maar moeilijk betreden, en je komt er ook slecht weer vanaf. Dit kan gevaarlijk zijn! Strategie is dat als je eenmaal de markt hebt veroverd je tot het bittere einde moet doorgaan en volhouden. Je bent niet zo kwetsbaar, maar het gevaar bestaat dat anderen je insluiten en je op die manier afsnijden van de rest van de wereld.

Op persoonlijk vlak: Het betekent dat je, wanneer het even niet zo goed gaat je toch moet volhouden en doorvechten. Om uit het omsloten terrein, of in dit geval het omsloten gevoel te komen, moet je wellicht harder vechten dan je eerst hebt moeten doen. Je kunt het opgeven en blijven zitten waar je zit, maar dat biedt geen oplossing op de langere termijn. Kijk uit voor korte termijn-oplossingen.

Dodelijk terrein: Als het niet lukt om van het omsloten terrein af te komen, kan het tot Dodelijk terrein worden. Het kan het einde van de onderneming/veldslag betekenen. Op dit moment moet je tot het uiterste gaan. Je vecht nu echt voor je leven. Mobiliseer alle troepen die je kunt vinden. Als zij er van overtuigd zijn dat ze voor een goede zaak en/of voor hun eigen (over)leven strijden, zullen ze alles geven en maak je een goede kans de slag te winnen. Roem zal je deel zijn.

Op persoonlijk vlak: Dit is het moment dat je aan jezelf en aan de wereld moet laten zien dat je een overlever bent.Je accepteert niet dat je de strijd wel eens niet zou kunnen overleven en je vecht door. Wanneer je strijd ook aan alle morele voorwaarden voldoet, weet je dat je vechten kan tot aan de ondergang. Alleen dan kan je winnen.

  • Jiang ( ) : Leiderschap

Om de vraag naar mijn leiderscapaciteiten te kunnen beantwoorden is enig onderzoek naar mijn persoon vereist. Daarnaast zegt hij dat je ook alle andere voorbereidingen rond moet hebben en dat je alle aspecten van de strijd kent. Je strijdplan, je strategieën, het terrein, alle tegenslagen en toevalligheden moet je kennen en beheersen.

Vooral zelfmanagement telt hier als belangrijkste aandachtspunt. Hier is het principe van Sun Tzu :” eerst winnen, dan vechten” nadrukkelijk aan de orde. Het winnen slaat dan in de eerste plaats op de mentale instelling, waarbij je de veldslag met je zelf eerst gewonnen moet hebben voordat je met de eigenlijke strijd gaat beginnen. Die veldslag slaat dan vooral op de mentale voorbereiding, het in gedachten de slag al gewonnen hebben. Waar zitten mijn angsten en onzekerheden. Welke zaken uit het verleden moet ik nog opruimen.

In het kader van mijn onderneming betekend leiderschap een antwoord vinden op de vraag of ik leiding kan geven aan mijn onderneming én aan mezelf.

Ik wil hier leiderschap definiëren als de focus op de resultaten van de onderneming en het begeleiden van de mensen die daar bij betrokken zijn.

  • Fa ( ) : Management

Hier gaat het over het: Hoe ga ik nieuwe cliënten voor de coachings-tak en nieuwe collega’s voor het Netwerk Marketing deel aantrekken. De website www.kondia.nl is er als advertising voor het coachingsdeel. En voor de NWM tak is de site www.blijmetmijntoekomst.nl sinds kort online.

Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen

NETWERKMARKETING

Netwerkmarketing

Veel mensen die op zoek zijn naar werk proberen dat te vinden in een ‘gewone’ reguliere baan. We hebben in de vorige blog al gezien dat dit voor- én nadelen heeft.

Wanneer dan toch het idee opkomt om als ZZP-er aan de slag te gaan, blijkt dit in de meeste gevallen een voortzetting van de eerdere baan te zijn. Een timmerman begint een timmerbedrijf, een consultant begint een eigen consultancy bureau.

Het grote probleem waar iedereen die een eigen bedrijf begin tegen oploopt is het vinden van opdachten. Bij een loondienstverband is het volkomen duidelijk wat je te doen hebt. Je baas zorgt voor de opdrachten en jij hebt die uit te voeren. Nu moet je zelf de markt op om werk voor je eigen bedrijf te vinden. Een hele klus, zeker in tijden van recessie! En dan heb ik het nog niet eens over financiering van alles wat je nodig hebt om te kunnen beginnen.

Vaak is het, zeker in het begin, geen vetpot. Het aantal starters die na een jaar moeten afhaken is groot.

Het zou mooi zijn als je naast je hoofdactiviteit een andere inkomstenbron zou hebben.

Netwerkmarketing biedt zo’n mogelijkheid. Allen is het businessmodel voor de meesten volkomen onbekend.

Netwerk        IMG_5178

De meeste mensen weten uit eigen ervaring wat netwerken is. Iedereen heeft meerder netwerken om zich heen.

  • Familie
  • Vrienden
  • Collega’s
  • Studie- en schoolcontacten
  • Buren en buurtgenoten
  • Als ondernemer moet daar ook een netwerk van (potentiële) opdrachtgevers bij komen.

Bij Netwerkmarketing ga je die netwerken inzetten om inkomen te realiseren

Het basisidee achter Netwerkmarketing (NWM) is dat een heleboel mensen ieder een klein deel van de omzet maken, om zo voor het moederbedrijf een heleboel omzet te genereren.

Als NWM ondernemer kan je twee dingen doen:

  • Je kan de producten gaan verkopen
  • Je kan een netwerk van mede-ondernemers gaan verzamelen, die samen met jou de totale omzet van jouw netwerk genereren.

Wegwijzer

Nieuwe lifestyle

Naast een inkomen staan veel NWM bedrijven ook het bereiken van een nieuwe lifestyle voor.

Bij de meeste NWM bedrijven kan je voor het grootste deel vanuit huis werken. Ook het aantal uren dat je er aan wilt besteden is vrij. Of je nu 10 uur per week aan je bedrijf werkt, of 40 uur maakt alleen uit in je uiteindelijke inkomsten.

  • meer vrije tijd
  • mogelijkheden om leuke dingen te gaan doen
  • je dromen nastreven
  • meer tijd voor de kinderen
  • geen zorgen over de toekomst
  • eerder kunnen stoppen met werken

Attentiepunten.

Als je je wilt gaan oriënteren op NWM moet je op een paar zaken letten.

Het bedrijf moet een of meerdere producten hebben. Dat kan van alles zijn:

  • Goedkope energieabonnementen
  • Kleding
  • Afslankproducten
  • Kortingspasjes
  • Voedingssupplementen
  • Etc, etc.

Selectie

  • Zoek een solide bedrijf dat al langer bestaat. De eendagsvliegen zijn meestal ook snel weer weg en dan sta jij met lege handen.
  • Voorwaarde is dat er iets te verkopen is. Dan heb je de garantie dat je aan die verkoop kan verdienen. Let er op dat de verkoopbare producten van zeer goede kwaliteit zijn. Je moet er op die manier in de markt uit kunnen springen.
  • Zoek uit hoe de opbouw van het bedrijf is: Het marketingplan. Hoe zitten de bonussen en/of compensatieregelingen in elkaar.
  • Is er een maandelijks verplichtte inkoop en hoe hoog is die? Wat gebeurt er als je een keer die maandelijkse inkoop niet haalt?
  • Het NWM bedrijf moet je vrij laten in de keuze of je producten wilt gaan verkopen of dat je aan je netwerk wilt gaan bouwen. Bij de echt goede bedrijven kan je ook allebei. Het een is niet beter dan het andere, het is een keuze die je zelf maakt. Ben je een echte verkoper is dat prima, maar als je meer een ondersteuner van je team wil zijn en samen met je team wil gaan werken aan je inkomen, kan je daarvoor kiezen.

 

Netwerk marketing is een prima manier om een goed inkomen te realiseren,het wordt door miljoenen mensen over de hele wereld gedaan. Maar het is wel gewoon werk.

Uitkering

Mocht je een uitkering hebben, zal je wel de inkomsten die je krijgt op moeten geven. Maar als je meer gaat verdienen dan je uitkering hoog is, kan je met een gerust hart afscheid nemen van deze nare periode.

Wil je meer lezen, kijk dan op de pagina www.kondia.nl/netwerkmarketing van deze website.

================================================================Met

  • De volgende Blog zal over het starten van je eigen Netwerk Marketingbedrijf vanuit de Bijstand gaan.
Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen

REGULIERE BAAN OF VOOR JEZELF BEGINNEN ?

DE KEUZE TUSSEN EEN REGULIERE BAAN OF VOOR JEZELF BEGINNEN!

Ik spreek nogal wat mensen die er hard over denken om voor zichzelf te beginnen. Vaak zijn er veel twijfels. Vooral over de vraag of ze wel de juiste kwaliteiten hebben om een eigen zaak te kunnen runnen.

Neem nou Gerben, verpleegkundige in een instelling voor GGZ. Hem was aangezegd dat wegens bezuinigingen er een aantal mensen weg moeten. Hij is bang dat hem dat ook boven het hoofd hangt.

Van zijn team-manager kreeg hij het advies om voor zichzelf te beginnen en een eigen bureau te starten.

Hij zat vreselijk te piekeren of hij dat nu wel moest doen. Hij zag heel erg tegen de rompslomp op; administratie, belastingdienst, acquisitie, allemaal beren op die weg. Vooral tegen het zelf moeten zoeken van opdrachten zag hij erg op.

Hij vroeg mij om advies.  

Op een rijtje…

In ons gesprek hebben we eerst de zaken eens op een rijtje gezet.

Wat zijn de voor en nadelen van een reguliere baan en wat bij een eigen bedrijf?

De voordelen van een baan zijn redelijk evident:

      • Vast salaris
      • Vaste werktijden
      • Zekerheid vaste baan
      • Vast aantal vakantiedagen
      • Duidelijke taakomschrijving
      • Duidelijke opdrachten
      • Sociale contacten
      • Gegarandeerd pensioen (?)

De nadelen worden vaak minder belicht:

      • Diezelfde vaste werktijden
      • Beperkte vrije tijd
      • Je vakantie van tevoren plannen ivm met bezetting binnen de organisatie
      • Beperkte speelruimte binnen je taakomschrijving
      • Hiërarchische structuur
      • Moeilijk om ‘hoger op’ te komen
      • ‘Politiek’ binnen de organisatie
      • Je moet het met iedereen kunnen vinden
      • Onzekerheid over het behoud van je baan
      • Pensioenen worden alleen maar minder
      • Woon – werkverkeer / file’s 

Hij vond het heel verrassend hoeveel nadelen er aan een reguliere baan kleven, Over de meesten had hij nooit eerder nagedacht. Het zijn wel allemaal zaken die je wel weet, maar die meestal niet echt als nadeel worden gezien . “het hoort er nu eenmaal bij”

Daarna kwamen de voor en nadelen van een eigen bedrijf aan de orde:

Gerben vond het makkelijker om de nadelen te benoemen, dus begonnen we daarmee:

      • De verantwoordelijkheid van een eigen bedrijf
      • De administratieXLarge_zzpbelastingachterkamerbezuiniging
      • Acquisitie;  het vinden van opdrachten
      • Wisselende inkomsten
      • Auto moeten aanschaffen
      • Belastingdienst
      • Jaarverslag
      • Alleen staan in zijn beroep
      • Lid (moeten) worden van een beroepsvereniging

Als voordelen vonden we:

      • Eigen baas zijn / zelfstandig zijn
      • Alleen maar verantwoording aan jezelf afleggen
      • Zelf kunnen bepalen welke opdrachten je wel of niet doet
      • Meer kunnen verdienen dan in loondienst
      • Eigen werktijden bepalen
      • Vanuit huis kunnen werken
      • Meer tijd met de kinderen
      • Vakantie zelf kunnen plannen.  

Aanvankelijk gaf hij in het lijstje voordelen vooral de zaken aan waar hij geen last meer van zou hebben. Dus nogal negatief geformuleerd. We hebben daarna zoveel mogelijk de punten positief beschreven, dus dingen die een echt voordeel bieden en niet als afwezigheid van een nadeel.

Wat weegt het zwaarst?                                      weegschaal

Daarna hebben we zowel de voordelen als de nadelen een puntenwaarde toegekend, zodat verschillende items een eigen gewicht kregen.

Zo bleek het item; eigen baas zijn, veel meer punten te krijgen dan het meer kunnen verdienen. Meer tijd met de kinderen, woog weer zwaarder dan vakanties zelf kunnen plannen.

Zo kwamen we op een “ waarden-lijst” van zowel de voor-  als nadelen.

Hierna heb ik hem gevraag deze lijsten eens met zijn partner te gaan bespreken, omdat zij ook haar mening over zijn keuze moest kunnen bepalen. 

Gerben zou over een week bellen om een nieuwe afspraak te maken. Ik heb gelijk ook zijn partner uitgenodigd. Dan gaan we ook over de ‘eigenschappen die een ZZP-er moet hebben’ praten.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 

In de volgende Blog  wil ik het hebben over een speciaal soort zelfstandige, namelijk de Netwerk Marketier.

 

 

 

Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen

TROTS OP JE BEDRIJF

Trots op je bedrijf

Hoogmoed komt voor den val…

Hoe Hollands wil je het hebben?

Onze taal zit vol met dit soort uitdrukkingen en gezegden.  We moeten vooral niet denken dat we beter zijn dan de rest. Een kind dat vertelt over iets dat hij goed kan, krijgt al snel het etiket: ‘naast zijn schoenen te lopen.’  

In de sekse-specifieke hulpverlening ( gericht op de specifieke problemen van mannen en vrouwen en de verschillen daar tussen) kennen we het begrip “krabbenmand-effect”

Wanneer je een mand met krabben hebt, hoef je daar geen deksel op te zetten; de beestjes zorgen er zelf voor dat er niet een uit de mand kruipt. Die wordt gewoon teruggehaald.  Bij mensen werkt het net zo.  

Maar wat is dat eigenlijk, Trots.  

Volgens de diverse woordenboeken heeft het nogal een negatieve bijklank. Komt snel in de buurt van hoogmoed, arrogantie, je beter voelen dan een ander, enz.

Ik wil het als volgt definiëren: EEN GOED GEVOEL HEBBEN OVER IETS DAT JIJ GEPRESTEERD HEBT.

Mijn zoon is geslaagd voor zijn eindexamen HAVO en dat geeft mij een goed gevoel. Dus ik ben trots op hem.  Maar is dat wel zo?

Als ik verder ga onderzoeken, speelt ook wel een beetje het gevoel mee dat ik het in zijn opvoeding nog niet zo slecht gedaan heb. Dus toch ook iets dat ikzelf gedaan heb.

Je ziet het nu gebeuren, nu ‘onze jongens’ het zo goed doen in het WK. Omdat we ons met hen kunnen identificeren straalt iets van hun prestatie op onszelf af. Het is bijna of daar zelf die overwinning hebben behaald.

Waarom heb je trots in je eigen bedrijf nodig?

Heel simpel: je moet een goed gevoel hebben Pauwover de prestatie die je in je eigen bedrijf hebt neergezet. Alleen al het simpele feit dat je gestart bent! Daar is moed voor nodig en daar mag je best trots op zijn.

Waar we in ons Calvinistische landje nog al eens moeite mee hebben; is die trots te laten zien! Dat mag niet, dat hoort niet. Je kop boven het maaiveld uitsteken ‘hoort’ gewoon niet.

Maar hoe wil je dat andere mensen in jou en jouw bedrijf geloven als je dat zelf niet doet. Door te laten zien dat je trots bent op je bedrijf, laat je ook zien dat je gelooft in jouw succes! En succes trekt nu eenmaal succes aan. Ook anderen geloven dan in jou en je bedrijf. Dus zullen ze eerder voor jou kiezen als ze een bedrijf zoeken om iets voor ze te doen.

Ik heb dat heel sterk gemerkt toen ik mijn boek geschreven had. Het succes van dat boek leverde me heel wat nieuwe opdrachten op. Ik was trots op mijn boek en op mijn bedrijf.

En dat is ook voor cliënten zichtbaar. Ik heb een goed gevoel over wat ik doe, en dat is ook zichtbaar in mijn werk.

Geloven in jezelf maakt dat anderen in je geloven. En dat heb je in je eigen bedrijf keihard nodig.  

————————————————————————————————–

In de volgende blog wil ik het over de keuze tussen een eigen bedrijf starten en het zoeken naar een betaalde baan hebben. Ook een eventuele carrière verandering wil ik daar noemen.

 

 

Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen

ZELFVERTROUWEN ALS ONDERNEMERS-VAARDIGHEID

Zelfvertrouwen

Een aantal jaar geleden moest ik tijdens een congres over coaching een presentatie geven over mijn boek over E-coaching. Nu doe ik dat over het algemeen vlot en gemakkelijk. Dus vol zelfvertrouwen ging ik op pad; Ik wist wat ik van mezelf kon verwachten, de presentatie was goed voorbereid dus geen reden om iets anders dan een leuke middag te verwachten.

Ik wist niet beter dan dat mijn publiek uit welwillende toehoorders zou bestaan: ze hadden immers op mijn verhaal ingeschreven.

Vlak voordat ik naar voren zou lopen, hoorde ik dat de zaal vol zat met zo’n 200 psychologen, ervaren coaches en therapeuten. Ik schrok me rot!

Ik werd misselijk, kreeg een droge mond en mijn knieën voelden heel raar. Conclusie: ik was gewoon bang! Zouden ze me wel goed genoeg vinden? Zouden ze me wel waarderen? Was mijn presentatie wel ok?  Zouden ze me wel serieus nemen?

RET

“Niet de dingen zelf maken de mensen van streek, maar hun gedachten erover.” – (Epictetus; Grieks filosoof, 55-135 n. Chr.)

Ik was mezelf bang aan het denken, dus besloot ik om de techniek van de Rationeel EmotieveTraining (RET) toe te passen.

  • A. (Actual event) ik ga een lezing houden voor een zeer deskundig publiek
  • B. (Believe) ik ga volkomen af. Ze vinden me vast niet goed genoeg.
  • C. (Consequenses) Ik voel me onzeker over mijn presentatie en over mezelf. Ik voel me  bang.
  • D. (Dispute) Deze mensen zitten hier omdat ze iets van me willen leren. Ze hebben ervoor gekozen om dit aan te horen. Het zijn ook maar gewone mensen. Het maakt niet uit dat ze een titel hebben.
  • C2  (Consequenses van het dispute) Ik realiseer me dat ik mezelf bang heb gemaakt; ik word rustiger. Zekerder van mezelfnaamloos

Normaliter gaan mensen er van uit dat het de situatie is die gevoelens oproept. (er staat een sabeltandtijger tegenover me, dus wordt ik bang.) Bij RET gaat men van het omgekeerde uit: ik heb eerst een oordeel over een situatie, gedachten dus. En het zijn die gedachten, dat oordeel die de emoties (vaak negatief) teweeg brengen. Verander dus dat oordeel, die gedachten en er zullen ook andere gevoelens komen. (Sabeltandtijgers zijn al een paar duizend jaar uitgestorven)

Zelfvertrouwen

Even terug naar dat zelfvertrouwen. Letterlijk kunnen vertrouwen op jezelf, op je eigen gedrag. Als je weet dat je doodsbenauwd wordt van grote hoogten, wordt dat pas een probleem wanneer je op zo’n hoogte moet zijn. Als iemand met een pistool op je gericht dwingt om die hoogte op te gaan heb je een probleem. In alle andere gevallen hoef je niets aan je angst te doen. Waarom zou je?

Als ondernemer moet je een beetje weten hoe je gedrag er uitziet. Weet je van jezelf dat je een enorme uitsteller bent, is het verstandig om daar iets aan te gaan doen.

Dus, ga na welke kenmerken er bij een ondernemer horen. Ga dan na of er zaken bij zijn waar je iets aan moet doen. Als je dat gedaan hebt, kan je vol zelfvertrouwen aan de slag. Om dat aan te pakken kan je de hulp van een Coach inroepen.

Het Motto van een goede ondernemer zou moeten zijn: “KEN U ZELF.

“Ken u zelf”, in het Grieks “Gnooti Seauton”, is een Oud Griekse uitspraak. Deze spreuk stond boven de ingang van de tempel van Apollo in Delphi en hij wordt toegeschreven aan ten minste zes oude Griekse wijsgeren waaronder Pythagoras en Socrates.

 

In het volgende artikel wil ik het hebben over een andere ondernemers-vaardigheid: Trots!!

 

Geplaatst in Geen categorie | Getagged , , , , | Een reactie plaatsen

ZELFVERTROUWEN ALS MOTOR VOOR JE EIGEN BEDRIJF

Veel mensen ontlenen bevestiging van hun eigenkwaliteiten aan het werk wat ze doen. Wanneer dat werk wegvalt, verdwijnt ook die bevestiging.

We leven in een maatschappij die vooral kijkt naar de zaken die niet goed gaan, terwijl de successen zelden gevierd worden. Amerikanen zijn daar veel beter in, maar in ons land mag je niet teveel laten zien dat je ergens goed in bent. Die bevestiging moet vooral van buiten jezelf komen, maar ook in complimentjes geven zijn wij Nederlanders niet erg goed.

SAMSUNG Zomaar een doelloos hek op je pad naar zelfstandigheid

We hebben heel snel de neiging om een compliment dat we krijgen af te zwakken, door de oorzaak van het succes buiten onszelf te leggen. (Maak maar eens een lijst van zaken waar je goed in bent en eentje van dingen die je minder goed kan. In veel gevallen zal de ‘negatieve’ lijst veel gemakkelijker tot stand komen dan de ‘positieve’)

Sterkte/zwakte

Ik heb mensen vaak gevraagd om een ‘sterkte/ zwakte analyse’ te maken. Het kost ze vaak heel veel denkwerk om de sterke kanten van zichzelf te benoemen.

Wanneer je na werkloos te zijn geraakt niet snel een nieuwe baan vindt wordt de ‘schuld’ al snel bij jou neergelegd.

  • Je solliciteert niet genoeg
  • Je solliciteert op de verkeerde banen
  • Je cv deugd niet
  • Je opleiding klopt niet
  • Je bent niet flexibel genoeg
  • Etc, etc

De uitkeringsinstanties hebben er een handje van om dit gevoel van ‘falen’ nog weer eens te versterken, door je op alle fouten te wijzen die je maakt en je uitkering te korten als straf voor je falen. Na een jaar of zo, verplichten ze je een baan beneden je niveau te accepteren. Doe je dat niet kan je de uitkering kwijt raken. Hoezo motivatie! Op een gegeven moment geloof je dat je niets meer goed doet.

Valkuilen

Ik ga zo uitgebreid op deze punten in, omdat dit nu juist de valkuilen zijn wanneer je besluit om een eigen bedrijf te beginnen. Kennelijk is het heel lastig om vanuit een uitkering als zelfstandige verder te gaan. Die last komt meestal niet voort uit de zakelijke kant van het starten, maar vooral van binnen uit. Want naast je vakkundigheid moet je als ZZP-er over een aantal kwaliteiten beschikken.

Wat heb je nodig om een succesvol ondernemer te zijn/worden?

  • Geloof in jezelf!
  • Volharding
  • Optimisme
  • Trots
  • Een beetje brutaliteit
  • En een vleugje Narcisme

En nou net deze zaken worden in een werkeloosheid periode afgebroken. Het is dus zaak om deze kwaliteiten weer op te bouwen

In de volgende Blogs ga ik in op de manieren hoe je dat kunt doen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geplaatst in Geen categorie | Getagged , , , , , | Een reactie plaatsen

MARKETING VAN JE MERK

Marketing van je Merk

In de vorige artikelen heb ik het gehad over het jezelf positioneren als Merk als middel om je zelf kenbaar te maken op de arbeidsmarkt.

Ik heb het gehad over het beantwoorden van de ‘W’-vragen: wie, wat, waar, hoe, wanneer  en waarom.

Daarna zijn we bezig geweest met het maken van een BrandBook, inclusief het Moodboard.

Hiermee heb je alle ingrediënten om aan de Marketing te beginnen.

Productmarketing

In de product marketing gebruikt men meestal de zogenaamde “marketingmix”.

  • Product
  • Prijs
  • Plaats
  • Promotie

Door deze punten af te werken kan je een plan opstellen hoe je jouw product in de markt wilt gaan zetten.

Alleen, we hebben het hier niet over een tastbaar product, maar over Jou!

Je kunt jouw marketingstrategie niet vergelijken met die van bijvoorbeeld die voor een frisdrank.

Je kunt het veel beter vergelijken met de manier waarop een bekende artiest zichzelf ‘verkoopt’. ( kijk maar eens op de site van www.gerardjoling.nl )800X600-2013-Februari

Wat direct opvalt is dat hij vooral ‘SFEER’ laat zien. Nergens staat er:” Boek mij, want ik kan geweldig zingen”. Hij laat vooral zien wat een gezellige jongen hij is.

Merkmarketing

Bij Merk-marketing verkoop je jezelf. Je zal dus moeten bepalen welk aspect van

jezelf je wilt laten zien.

  • Gezelligheid
  • Competentie
  • Betrouwbaarheid
  • Accuratesse
  • Wetenschappelijkheid
  • Alternatief
  • Cultureel

Wanneer je hier een keuze in gemaakt heb ga je kijken welke kanalen je wilt gaan gebruiken.

  • Een website bouwen
  • Blogs schrijven
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Brieven schrijven
  • Adverteren

Stel je voor dat je ‘betrouwbaarheid’ als thema hebt gekozen en je wilt dit via een Website wereldkundig gaan maken.

Je kunt dan bijvoorbeeld een site maken waarop je iets over jezelf verteld, plus een pagina met je successen. Ga niet je competenties opsommen, daar gaat het nu niet om. Geef weer wat je gedaan hebt, waaruit je betrouwbaarheid spreekt. Mooi is het wanneer je een aantal referenties kunt toevoegen.

Natuurlijk zorg je er voor dat de ‘huisstijl’ van je Merk hier zichtbaar is. In de kleuren die je op je Moodboard hebt staan. Lettertype en opmaak zijn kenmerken van je Merk.

Vindbaarheid

Tevens moet je zorgen dat mensen jouw site bezoeken. Daar kan je dan weer Facebook, LinkedIn en Twitter voor gebruiken. Vertel op de sociale media dat je een nieuwe site hebt en wat je daarmee wilt laten zien. Op Pinterest kan je een prikbord maken dat jouw betrouwbaarheid en je interesses uitstraalt. Verder is aandacht besteden aan zoekmachine optimalisering zeker een aandachtspunt.

Door jezelf zo ‘in de etalage’ te zetten, kunnen potentiële werkgevers je als Merk leren kennen.

Je bent nu niet meer een verzameling kundigheden en ervaringen, maar je ben een begrip geworden.

En daar draait het bij Personal Branding om!

——————————————————————————————————-

Dit was voorlopig de laatste blog in de reeks over Pesonal Branding.

In de volgende blog wil ik het hebben over een eigen bedrijf starten. Wat moet je kunnen, wat moet je doen. En soms ook wat moet je laten!

 

 

 

 

Geplaatst in Geen categorie | Getagged , , , , | Een reactie plaatsen

BRANDBOOK

IMG_0033Persoonlijk Brand Book,

In mijn vorige blog heb ik het gehad over Personal Branding; een merk van jezelf maken. Hierdoor kan je het merk dat je dan bent gaan ‘marketen’ en dus ook alle marketing strategieën er op los laten. Je hebt natuurlijk al bedacht wat je beroep is, dat hangt voornamelijk af van je opleiding en ervaring.

Of dit beroep onderdeel van je Merk gaat worden, of dat je van beroep wilt veranderen, is een keuze die je (hopelijk) al eerder hebt gemaakt.

Het idee is dat jij niet meer naar een baan gaat zoeken,maar dat de baan jou gaat vinden zoals een klant een product vindt omdat het merk hem/haar aanstaat.

Als je besluit hiermee aan de slag te gaan zal je een paar dingen moeten doen:

  • Je zal moeten bepalen hoe je jezelf wilt profileren.
  • Welke kenmerken horen bij  jou als ‘merk’.

In de reclamewereld is een van de eerste stappen het maken van een brand book. Hierin wordt nauwkeurig vastgelegd hoe het Merk er uit gaat zien. Het gaat hierbij vooral om de gevoelsmatige en visuele aspecten van het Merk. Het logo, de huisstijl, kortom de sfeer rondom het Merk wordt hierin beschreven.

Bij Personal Branding wordt dit boek een zeer persoonlijk document. Je gebruikt het om jezelf houvast te geven in de marketing van jezelf.

1.  Allereerst:  geef antwoord op de volgende vragen: (de bekende ‘W’ vragen)

  • Wie ben ik?
  • Wat doe ik?
  • Waar ben ik goed in?(competenties)
  • Waar word ik blij van?
  • Voor wie doe ik dat? ( voor jezelf of juist voor anderen)
  • Wat doe ik niet, waar zeg ik ‘nee’ tegen?
  • Waarom doe ik dat? (drijfveren)
  • Wat is mijn visie op dat wat ik doe?
  • Hoe wil ik dat anderen mij zien?

Schrijf dit allemaal op. Als jouw vragen niet in dit rijtje staan voeg er dan nieuwe aan toe. Maar blijf wel je doel voor ogen houden. Het ‘laten kennen’ van jezelf!

2.    De volgende stap is het maken van een Mood Board.

Dit is in feite een collage van alle visuele kanten van jou als Merk. (Je kan even Googlen op afbeeldingen om een idee te krijgen hoe het er uit zou kunnen gaan zien.)

Plak er foto’s in van je favoriete kleding, je lievelingskleuren, het drankje dat je graag drinkt, ( hou je van oude whisky of heb je liever een glaasje witte wijn)

Hang je Mood Board op een goed zichtbare plek op, zodat je een leidraad voor de sfeer van je Merk hebt.

Je hebt de inhoud van je merk nu  zo ongeveer klaar. Indien nodig kan je nog zaken aanvullen of wijzigen. Het is niet in beton gegoten. Je weet wat voor soort werk je wilt gaan doen en je weet ook welke doelgroep je gaat benaderen. Beperk jezelf daar niet teveel in, je weet nooit precies wie in jou geïnteresseerd is. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand in een heel andere branche terecht komt dan aanvankelijk gedacht. Ik ken een verpleegkundige die in een uitvaart organisatie als teamleider is gaan werken omdat men daar haar kwaliteiten herkende.

Je kunt nu de vragen die je eerder beantwoord en opgeschreven hebt en je Mood Board gaan samenvoegen tot jouw Brand Book. Later voeg je dan je marketingplan in zodat je echt met je Branding aan de slag kan.

Maak er echt iets moois van, een Boek dat je aan je vrienden kan laten zien. Hoe meer je er mee bezig bent, hoe meer het Merk van Jou wordt.

Jij bent je Merk en je Merk ben JIJ! 

————————————————————————————————–

In het volgende artikel ga ik in op je marketingstrategie. En op de Marketingmix die je kan gebruiken om je Merk in de Wereld te gaan zetten!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geplaatst in Geen categorie | Getagged , , , , , | 1 reactie

PESONAL BRANDING

Personal Branding.

Ik heb in het vorige artikel al aangegeven dat simpelweg een brief en een CV bij een sollicitatie niet meer zo goed werkt als een aantal jaar geleden. Het gebruik maken van de sociale media is op dit moment de trend. Maar hoe doe je dat, hoe kan je jezelf onderscheiden tussen al die facebook berichten en tweets?

Een van de manieren is om een ‘merk’ van jezelf te maken.

Om er achter te komen hoe dat werkt, kan je naar een bekend merkproduct kijken. Cola is een van de bekendste, maar er zijn diverse producten die nadrukkelijk een profiel hebben. Om een voorbeeld te noemen, een bepaald chocolade merk profileert zich als gezellig, oog voor de derde wereld en associeert zich met een olifanten, ook in hun beeldmerk.

Als een van de beste voorbeelden van een persoon die een ‘merk’ van zichzelf gemaakt heeft kan je Geert Wilders noemen. Als politicus is hij, of je het nu wel of niet met zijn denkbeelden eens bent, een begrip geworden. Dit heeft hij uiterst zorgvuldig opgebouwd. Er is niets aan het toeval overgelaten, zijn geblondeerde lokken, zijn onbehouwen gedrag, zijn liefde voor zeehondjes, horen allemaal bij het imago dat hij heeft gecreëerd.

Iedereen die zijn naam hoort of zijn gezicht ziet, koppelt automatisch al deze eigenschappen aan zijn persoon.

Hiermee heeft hij bereikt:

  • Iedereen kent zijn naam
  • Iedereen weet waar hij voor staat
  • Denkt te weten hoe de man werkelijk is.
  • Heeft hij op Twitter en Facebook een enorm aantal volgers, die alles van hem lezen en doorsturen.
  • De pers al zijn berichten leest en vaak ook in de media behandeld.
  • Hij politiek en in de media een uitzonderingspositie heeft bewerkstelligd.

Hoe kan jij nu zelf een ‘merk’ worden?

Ik zeg niet dat je hetzelfde als Wilders moet gaan doen, maar jezelf neerzetten als ‘deskundige’ , als ‘specialist’ binnen je vakgebied helpt mee bij de ‘merkvorming’ van jouw persoon.

  • Wees deskundige en specialist in je vak en communiceer die deskundigheid in je berichten op de Social Media.
  • Laat zien waar ben je goed in en wat heb je bereikt.
  • Laat ook je motivatie voor je vak zichtbaar worden. Waarom doe ik dit werk en wat drijft me.
  • Zorg er voor dat mensen je leren kennen, dus laat ook wat van je privéleven zien. Vertel ook eens iets wat je in je privé hebt meegemaakt. Kijk daar wel mee uit, voor je het weet ligt je hele persoonlijke leven op straat.
  • Zet een foto bij je berichten en laat dat altijd dezelfde zijn. Wissel niet van afbeelding; men moet je leren (her)kennen. Ook al is het een foto van vijf jaar geleden, als het maar een goede foto is. ( laat die eventueel door een professional maken)   Ik heb sinds een paar maanden mijn baard laten staan, dus heb ik wel een recentere foto gebruikt.

—————————————————————————–

In het volgende artikel ga ik verder in op deze Personal Branding en geef ik tips over hoe je dat kunt aanpakken.

Heb je vragen of opmerkingen, aarzel niet om me een mailtje te sturen.

BARTHI@KONDIA.NL

 

 

 

Geplaatst in Geen categorie | Getagged , , , , , , , , , , , , , , | Een reactie plaatsen

Heb jiij ook zo’n moeite met solliciteren?

 

In deze tijd van werkeloosheid en onzekerheid op de arbeidsmarkt is er veel veranderd ten opzichte van de omstandigheden van zo’n 15 jaar geleden.

Toen lag het werk voor het opscheppen. Een baan vinden was meestal geen probleem als je over de benodigde papier en diploma’s beschikte. Je opleiding afmaken was eigenlijk de enige voorwaarde voor het vinden van een geschikte en leuke baan.

Een goede CV en een goede brief en de kans dat je op gesprek kon komen was groot.

Op dit moment ligt dat wel even anders. De werkloosheid groeit nog steeds en ervaring en diploma’s zijn geen garantie voor werk. Wanneer je jonger bent dan 30 of ouder dan 40 zijn de kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk afgenomen. Voor mensen boven de 50 is het zelfs vrijwel onmogelijk om nog aan de slag te komen. Zelfs in de IT, toch vanouds de meest kansrijke sector, is het moeilijk om een werkplek te vinden.

Ook in de manier van solliciteren is veel veranderd. Op één enkele vacature is een respons van meer dan 300 sollicitanten geen uitzondering.  Solliciteren is bijna solliciteren naar een afwijzing. Een brief is geen garantie voor een uitnodiging. Personeelsfunctionarissen hebben zoveel keuze, dat ze vaak niet eens aan het lezen van de brief toekomen. Het ontbreekt ze domweg aan de tijd daarvoor. Ze kijken vaak alleen nog maar naar het CV om te zien of iemand over de benodigde kwalificaties voldoet. Als jou CV ook maar een heel klein beetje afwijkt van het profiel dat ze precies zoeken ga je op de stapel ‘afwijzen’. Je mag blij zijn als je een mailtje van ze terug krijgt.

Wanneer je een WW- of bijstandsuitkering krijgt, ben je verplicht om ten minste iedere week een sollicitatie te overleggen. Op zich begrijpelijk, maar om iedere week weer een afwijzing te krijgen is op den duur zwaar deprimerend.

Hoe werkt het dan wel in deze tijd van krapte?

Volgens deskundigen is ‘netwerken’ de sleutel tot succes. Maar hoe werkt dat dan en hoe moet je dat doen?

Waar haal je een netwerk vandaan als je al langere tijd werkloos bent en op werkgebied aardig in een isolement bent geraakt? Bij wie moet je aankloppen? Je oude werkkring? Je familie?

Bij de uitkeringsinstantie roepen ze dan dat je meer gebruik moet maken van de sociale media.

Ok, je maakt een profiel aan op facebook, en je post daar een bericht waarin je vertelt dat je op zoek bent naar een baan.

Je hebt een account op twitter en je ‘tweet’ daar dat je zonder werk zit.

Maar in beide gevallen moet je een behoorlijke lijst met volgers hebben die jouw berichten ook daadwerkelijk zien!

 —————————————————————–

  • In mijn volgende blog ga ik op dit onderwerp door. Ik wil een reeks van blogs maken over werk zoeken,sollicitatie, gebruik van sociale media en netwerken in het algemeen. Wil je reageren op deze blog, voel je vrij om dat te doen. Ik ben blij met bevestiging én met kritiek!!

    Zijn er vragen die je hebt, stel ze gerust; ik zal mijn best doen ze te beantwoorden.

     

     

     

     

Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen